Goede zorg voor vitaal erfgoed

Ons erfgoed vormt een brug tussen ons verleden en onze toekomst. D66 vindt het belangrijk dat onze samenleving dit historisch besef met zich meedraagt. Erfgoed maakt mensen ook trots om hun omgeving en hun historie. De gemeente heeft de verantwoordelijkheid om het behoud van ons cultureel erfgoed, zoals de druivenmuren, te borgen en te blijven beschermen tegen de economische en politieke waan van de dag. Veel Westlands erfgoed is al verdwenen, dus het is zaak extra zorgvuldig om te gaan met het erfgoed en dit te koesteren. De beste manier om erfgoed te beschermen is te zorgen dat het relevant is. Een voorbeeld is om erfgoed een nieuwe functie te geven. Voor de waardering van erfgoed is het belangrijk dat het toegankelijk, zichtbaar en bekend is. De huidige nota cultuurhistorisch erfgoed is verouderd en dient te worden vernieuwd.

Historische of architectonisch bijzondere gebouwen en beschermde stadgezichten moeten ook volgende generaties kunnen inspireren. Ruimtelijke aanpassingen zijn wat D66 betreft daarom aan strenge regels gebonden. Daarbij mag de bescherming ervan echter niet in de weg staan van bijvoorbeeld het aanleggen van groene daken of zonnepanelen.