Gelijke kansen voor iedereen

D66 vindt dat de gemeente er scherp op toe moet zien dat alle burgers gelijke kansen krijgen. Op de arbeidsmarkt, op het sportveld, op scholen en in de uitgaansgelegenheden accepteert D66 geen discriminatie of uitsluiting. Vrouwen en mannen worden overal gelijk behandeld. Ook onderscheid naar afkomst, geaardheid en fysieke gesteldheid hoort wat D66 betreft niet thuis in onze gemeente.

Gelijkheid gaat echter verder dan het wegnemen van formele beperkingen. Gelijkheid draait om de manier waarop we met elkaar omgaan. Als gemeente kunnen en moeten we nog meer doen om in de omgangsvormen met inwoners van onze gemeente, gelijkwaardigheid de norm te maken; niemand mag bijvoorbeeld aan de balies van het gemeentehuis het gevoel krijgen dat hij op een bepaalde manier behandeld is, omdat hij ‘anders’ is.

Gelukkig is er ook al veel positiefs op dit punt. Mede door D66 is er een prijs voor gehandicapte sporters en krijgt sport voor gehandicapten hierdoor meer aandacht. Ook zijn steeds meer verenigingen met hulp van de John Blankenstein Foundation aan het werk om de sociale acceptatie van homo’s en lesbiennes in de sport te verbeteren.