2018-02-07 rondvraag efo – vertrek fuchsiade ivm onzekerheid hofboerderij

Rondvraag voor de commissie EFO van 7 februari 2018

Op 7 februari 2018 meldden de Wateringse Krant en WOS dat de jaarlijkse fuchsiashow Fuchsiade na zevenentwintig jaar verhuist van het Hofpark in Wateringen naar Madestein.

De reden die hiervoor door het bestuur van de fuchsiavereniging wordt aangegeven is de onzekerheid over het verlenen van de evenementenvergunning. Dit hangt samen met de onbekende (her)verbouwingsplannen en toekomstige exploitatie van de Hofboerderij.

De Fuchsiade is een groot publieksevenement waar mensen uit heel Nederland en uit het buitenland elk jaar een bezoek aan brengen. Het evenement heeft zich in al die jaren ontwikkeld tot een belangrijke factor in de promotie van Westland. Dit raken wij nu kwijt.

De onzekerheid over de toekomst van de Hofboerderij duurt al sinds december 2014. Vanaf die tijd is de raad sporadisch geïnformeerd door het college. De informatie ging vrijwel nooit verder dan dat er gewacht moest worden op de gebruikers, op de bibliotheek, op een op te richten stichting, op een horeca-exploitant.

Inmiddels zijn we ruim drie jaar verder en het geduld van D66 Westland begint op te raken.

Het bovenstaande leidt tot de volgende vragen:

1. Wat is de reactie van het college op het verlies van dit populaire publieksevenement voor Wateringen en Westland?

2. Hoe ver zijn de plannen voor de toekomst van de Hofboerderij nu daadwerkelijk?

3. Is de beheersstichting nu wel of niet opgericht? Wie zijn de bestuursleden?

4. Gaat het college nu eindelijk actie ondernemen om vaart in de besluitvorming rond de Hofboerderij te krijgen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wanneer kan de raad dan concrete resultaten en besluitvorming voorgelegd krijgen?

Gepubliceerd op 07-02-2018 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018