woensdag 21 juli 2021

Minister tikt Westlandse raad op vingers

De gemeenteraad van Westland had niet mogen besluiten om het Plan van scholen 2021-2024 in te trekken om zo de komst van de islamitische basisschool te voorkomen. Dat schrijft onderwijsminister Arie Slob aan de raad.

Het Plan van scholen is door de minister vastgesteld en volgens de wet mag alleen de minister dat besluit weer intrekken. De Raad van State was het hierover al eerder met de minister eens.

Slob geeft de gemeenteraad nog wel de gelegenheid om met zijn ambtenaren in overleg te gaan over het verkeerde raadsbesluit, maar als de raad het besluit niet zelf intrekt dan zal hij de Kroon vragen om dat te doen. Het raadsbesluit is volgens de minister in strijd met het recht en met het algemeen belang. “Dat overleg met het ministerie hadden we afgelopen dinsdag al kunnen hebben”, zegt PvdA-fractievoorzitter Nico de Gier, “D66, CDA, VVD, CU-SGP, GroenLinks en PvdA zaten er al klaar voor, maar onze lokale collega’s van WV, LPF en GBW hadden er geen zin in. Ze waren ineens tegen digitaal vergaderen en het zomerreces bleek heel belangrijk. Volgen mij waren ze gewoon tijd aan het rekken.”

Volgens D66-fractievoorzitter Benjamin Hofland had iedereen dit aan kunnen zien komen: “Het oprichten van scholen is heel precies geregeld in de wet. Als een aanvraag daaraan voldoet, dan kun je als gemeenteraad op je kop gaan staan, maar dat verandert daar niets aan. Iedereen in Nederland moet zich aan de wet houden en gekozen politici moeten daarbij het goede voorbeeld geven.”