donderdag 25 maart 2021

“Glas vernielde bushokjes moet snel van straat”

Bijna twee maanden nadat twee bushaltes in Wateringen zijn vernield, ligt het glas nog op straat en zitten er in een van de abri’s nog geen nieuwe ruiten. Reden genoeg voor D66 Westland om de wethouder te vragen wat hier aan de hand is. Steunraadslid Maxim van Ooijen: “Het begon al met de vernieling in een nacht van vrijdag op zaterdag in januari. Tot de volgende maandagmiddag lag er bij elke halte een enorme berg glasscherven, levensgevaarlijk voor kinderen en dieren. Nadat de eerste troep was opgeruimd, duurde het nog weken voordat alle ruiten weer in de haltes zaten. Die in de Herenstraat is nog steeds kapot!”

De bushokjes in de Westlandse dorpen zijn uitbesteed aan een exploitant die moet zorgen voor onderhoud en extra inkomsten uit reclame krijgt. D66 wil weten wat de afspraken zijn over herstel van vernielde haltes. “Dit soort vandalisme moet gelijk worden hersteld”, zegt Maxim van Ooijen, “en losliggend glas moet niet een heel weekend blijven liggen. Voor de veiligheid van kinderen en andere weggebruikers kan je toch niet de rotzooi dagenlang op straat laten liggen?”

De fractie wil onder andere weten of er een opruimploeg is voor de weekenden en hoe het college ervoor gaat zorgen dat bij toekomstige vernielingen de straat heel snel weer ‘schoon, heel en veilig’ wordt.