woensdag 24 maart 2021

Dit is het begin

Op 17 maart 2021 won D66 vier zetels bij de landelijke verkiezingen. Weer slaagden we erin om een geloofwaardig verhaal aan Nederland voor te leggen. Een verhaal dat gaat om de inhoud, de echte problemen waar wij als samenleving nu voor staan.

De ecologische en klimaatcrisis waar we voor staan is ongekend groot. Velen hebben er al over geschreven, maar de documentaire van de Britse bioloog David Attenborough visualiseerde naar mijn inzien het beste met wat voor problemen we nu te maken hebben. In rap tempo verdwijnen er bossen die zorgen voor de opname van CO2. Met een sneltreinvaart worden leefgebieden van uiteenlopende diersoorten bedreigd door menselijk toedoen. En als we niet uitkijken, stijgt de temperatuur voor het jaar 2100 met meer dan 1,5 graad Celsius, een klein verschil met immense gevolgen. Deze problemen vragen om leiderschap, keuzes die niet altijd populair zijn, maar wel doordacht. Een groot deel van Nederland deelde die mening en heeft dit laten zien in het stemhokje. Nu is het tijd om door te pakken en keihard te gaan werken aan een beter klimaat. Nu is het de tijd om keuzes te maken waarmee we de klimaatdoelen van Parijs gaan halen, waar Nederland koploper wordt in het oplossen van het klimaatprobleem, want ook dit geeft kansen voor de Nederlandse economie.

Volgend jaar zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Wij als D66 Westland hebben altijd met een groene bril naar alle plannen binnen de gemeente gekeken en zullen dat altijd blijven doen. Want ook binnen de gemeentepolitiek kunnen wij keuzes maken, die bijdragen aan een betere ecologie en klimaat. Wij maken die keuzes en hebben daarbij ook u nodig. Deze keuzes kunnen wij alleen maken als we samenwerken. Kunnen wij op 16 maart 2022 op u rekenen?

Bryan Verkade
steunraadslid D66 Westland
bryan@d66westland.nl

Deze column is verschenen in Het Hele Westland van 24 maart 2021.