zondag 21 maart 2021

Op naar de 100 leden!

D66 heeft ook in de gemeente Westland winst geboekt bij de Tweede Kamerverkiezingen, ondanks de algehele ‘ruk naar rechts’. Het aantal stemmers op onze partij is met 2,5% gestegen ten opzichte van de verkiezingen in 2017. Daarmee hebben we 10% van stemmen in Westland gekregen. De winst voor de rechtse partijen (FvD en JA21) ging vooral ten koste van CDA en GroenLinks en volgt daarmee het landelijke beeld.

Voorzitter Mark Hendrix: “Om te beginnen wil ik alle D66-kiezers bedanken voor hun stem en het vertrouwen dat zij ons gegeven hebben! Ik ben enorm blij dat er in Westland een groeiend aantal inwoners is dat ons progressieve, sociaal-liberale geluid weet te waarderen. Ik hoop dat we die groei bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 kunnen vasthouden. Wij zullen er in elk geval alles aan doen om ons geluid ook in de gemeenteraad te laten blijven klinken, waarbij we ons gesterkt voelen door de wetenschap dat daar bij een groot deel van onze inwoners behoefte aan bestaat. Daarnaast ben ik enorm trots op onze vrijwilligers die in weer en wind campagne hebben gevoerd.”

Dat we als partij in Westland groeien blijkt ook uit het aantal nieuwe leden dat we de afgelopen weken hebben mogen verwelkomen. Veel inwoners voelen zich aangesproken door onze boodschap, die Sigrid Kaag in de campagne zo voortreffelijk onder woorden heeft gebracht. Dit jaar bestaat D66 Westland 40 jaar. Het zou mooi zijn als we in ons jubileumjaar het honderdste lid mogen verwelkomen.

In Midden-Delfland is D66 zelfs de tweede partij geworden met 16,7% van de stemmen. Een stijging met 3,8% ten opzichte van 2017. Ook in Midden-Delfland ging de winst voornamelijk ten koste van CDA en GroenLinks.

Voorzitter Mark Hendrix: “In Midden-Delfland wordt traditioneel wat minder conservatief gestemd dan in Westland, maar ook hier is de winst verheugend, in aanmerking genomen dat ook in Midden-Delfland de rechtse partijen het goed hebben gedaan.”