donderdag 11 maart 2021

Kinderen met problemen gelijk met 1-0 achter

Te vaak komen kinderen of gezinnen met zorgvragen op een wachtlijst. Zo stelt D66 Westland in schriftelijke vragen aan het college van B&W. Het gaat hierbij vaak om kinderen die extra begeleiding nodig hebben tijdens hun (voorschoolse) schoolloopbaan.

“We krijgen signalen dat er momenteel te veel kinderen op wachtlijsten staan voordat ze geholpen worden”, aldus fractievoorzitter Benjamin Hofland, “hierdoor kan je problemen niet bij de kern aanpakken en in een vroegtijdig stadium oplossen, waardoor kinderen belemmerd worden in hun ontwikkeling. Dit kunnen en mogen we niet accepteren als gemeenschap.”

Doordat kinderen op jonge leeftijd lang op hulp moeten wachten, worden hun problemen niet tijdig opgelost. In de praktijk zorgt dit ervoor dat kinderen met die problemen naar de opvang of naar school gaan, waardoor ze al met 1-0 achter staan ten opzichte van hun leeftijdsgenootjes. “We zeggen als gemeente dat preventie zo ontzettend belangrijk is, dan moeten we dat hier ook waarmaken”, aldus Benjamin Hofland.