zaterdag 30 januari 2021

Voortaan minder ‘verloedering’ in Westland

Sommige plekken in Westland zien er voortaan minder verloederd uit. Dat is het gevolg van een extra voorwaarde die op verzoek van D66 Westland aan de modelovereenkomst van de gemeente voor nieuwe bouwplannen is toegevoegd.

In de ‘anterieure overeenkomst’ maakt de gemeente afspraken met een grondeigenaar die een plan wil ontwikkelen waarvoor een wijziging in het bestemmingsplan nodig is. Het gaat dan onder meer over het verhalen van kosten en de tijdsplanning.

“In de praktijk duurt het vaak heel lang voordat een bouwplan werkelijk wordt uitgevoerd”, verduidelijkt steunraadslid Maxim van Ooijen, “en het oude terrein of te vernieuwen gebouw wordt verwaarloosd. Dat zien we aan de plek waar De Harmonie heeft gestaan en aan het gemeentehuis van Wateringen.”

Om de eigenaar te verplichten om de boel goed te onderhouden is er nu een speciaal voorschrift: “De Ontwikkelaar is gehouden het Exploitatiegebied goed te onderhouden. Het Exploitatiegebied dient altijd in veilige en ordelijke staat te verkeren.” Maxim van Ooijen: “Als er nu omgevallen bouwhekken zijn of een gebouw begint te vervallen, dan kan de gemeente de eigenaar dwingen om het er weer netjes en representatief uit te laten zien.”