dinsdag 5 september 2017

Ruimen wietplanten voor eigen gebruik onwenselijk

Maandag 4 september bracht Hart van Nederland van SBS6 een item over de wietplanten die in Naaldwijk door de politie zijn geruimd. Fractievoorzitter Tamara van Riet werd door het programma gevraagd om een reactie.

Standpunt D66 Westland in het kader van medicinale cannabis

Naar aanleiding van de berichtgeving dat bij de Naaldwijkse voorvechter van legalisatie van medicinaal cannabisgebruik in Westland, de vijf hennepplanten die in zijn achtertuin stonden door de politie zijn geruimd, heb ik, namens de D66-fractie, vragen gesteld in de commissie Bestuur van 31 augustus. Vele mensen hebben veel baat bij het gebruik van cannabis (olie) tegen medische klachten, zoals zenuwpijnen.

De fractie van D66 Westland is van mening dat het onwenselijk is dat vijf planten of minder, die bedoeld zijn voor eigen gebruik, in beslag worden genomen. Handhaving door de politie zou volgens ons een zeer lage prioriteit moeten hebben. Het is momenteel door landelijke regelgeving niet toegestaan om hennepplanten in bezit te hebben. Echter bij maximaal vijf planten voor eigen gebruik wordt in Nederland niet strafrechtelijk vervolgd. Dit beleid is natuurlijk erg krom, want via de achterdeur wordt er wel cannabisolie verkocht en daar is geen zicht op. Ook niet wanneer er mogelijk sprake is van criminele activiteiten. Iemand die zichzelf van cannabis(olie) zou kunnen voorzien wordt nu gedwongen om dit te kopen en wordt dan onnodig op kosten gejaagd.

Wat ons betreft zou de teelt van cannabis gereguleerd moeten worden. D66 Westland wil het gesprek binnen de gemeente Westland voeren om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik heb daarvoor een Raadsinformatieavond aangevraagd, waarbij aandacht moet zijn voor handhaving en een flinke component volksgezondheid. Diverse experts moeten hiervoor worden uitgenodigd, zodat vanuit een realistisch beeld naar een oplossing kan worden gezocht.

Tamara van Riet
fractievoorzitter D66 Westland

Bekijk hier de uitzending: hartvannederland.nl/medicinale-wietplanten-in-beslag-genomen/.