donderdag 17 augustus 2017

D66: preventieve ouderenzorg naar Deens model

D66 Westland wil dat de gemeente een pilot start met het toepassen van ‘reablement’ in de ouderenzorg, naar voorbeeld van de succesvolle toepassing ervan in onder meer Denemarken. De partij heeft het college van B&W daarover vragen gesteld.

“De zorg is aan het veranderen, ouderen moeten langer op zichzelf blijven wonen. Hoe meer ouderen zelf kunnen, hoe minder thuiszorg ze nodig hebben en hoe langer ze zelfstandig kunnen blijven leven”, stelt D66-lijsttrekker Benjamin Hofland, “Deze manier van werken uit Denemarken helpt mensen hierbij en heeft zich bewezen. Een prachtig voorbeeld van de preventieve aanpak die we in de zorg willen.”

Reablement, oftewel mensen leren om (weer) voor zichzelf te zorgen, begon tien jaar geleden als proef in één gemeente in Denemarken en bleek dermate succesvol dat het nu in heel Denemarken wettelijk verplicht is. Als je als oudere in Denemarken bij een zorgloket van de gemeente aanklopt, krijg je een pakket aangeboden, met als doel dat je weer zelfstandig door het leven kan. Wat er in dat pakket zit hangt af van de behoefte van de zorgvrager en kan variëren van leren koken tot weer zelfstandig boodschappen en de was doen.

D66 Westland gelooft in de eigen kracht van de Westlanders en vindt het belangrijk om deze kracht ten volle te benutten. Het Deense model zou daarom in Westland getest moeten worden.

Lees hier de schriftelijke vragen.